CIAŁO/UMYSŁ 2017

11-12.07 | 29.09-10.10

 

Gala

Jérôme Bel już po raz piąty powraca na Festiwal Ciało/Umysł, tym razem, aby przygotować warszawską wersję przedstawienia Gala. Projekt łączący na scenie profesjonalistów i amatorów zaciera granice pomiędzy tym, co nazywamy porażką, a co sukcesem występu, sugerując, że teatr to wspólnota zarówno tych, którzy stoją na scenie, jak i pod sceną.

11 lipca 2017, 20:00
90 min.
Bilety

50, 30 PLN

Miejsce
Nowy Teatr
Kup bilet

Rozwinięcie

Warszawska Gala to kolejne wcielenie spektaklu zrealizowanego po raz pierwszy z mieszkańcami paryskich przedmieść w 2015 roku i powtarzanego w innych miastach. Zasada jest ta sama – 20 wykonawców zostaje wybranych spośród lokalnych mieszkańców, w tym wypadku Warszawy. Zawodowi aktorzy, tancerze baletowi i współcześni stają ramię w ramię z amatorami o możliwie zróżnicowanym pochodzeniu, środowisku, wieku i doświadczeniu życiowym, by na kilka dni stworzyć demokratyczną społeczność, którą połączy taniec bez ograniczeń.

Bel prowokuje łamiąc nasze przyzwyczajenia dotyczące podziału na wykonawców i odbiorców sztuki, na wykształconych zawodowców i pozbawionych technicznych umiejętności dyletantów, na to, co jest sukcesem, a co porażką na scenie. Pokazuje, jak absurdalne, bezcelowe i niszczące są zaszczepione w nas poprzez społeczną tresurę: dążenie do wyimaginowanej doskonałości i nieustanny przymus oceny.

Dla Bela, nazywanego czasem choreografem-filozofem ważny jest też kontekst osadzenia tańca w czasie. Poprzez uczestników spektaklu sięga do pamięci biologicznej ich ciał – młodych i starych, w których tkwią zakodowane nieświadomie formy ruchu zaczerpnięte z pop-kultury, tanecznych mód, albo np. wyobrażeń na temat tego, czym jest balet. Tancerze prezentują swoisty przegląd historii tańca i jego nieśmiertelnych  kanonicznych form

Według Bela każdy uczestnik projektu, niezależnie od doświadczenia, jest równy, bo taniec to naturalna zdolność każdego z nas, prosty wyraz relacji naszego ciała do czasu i przestrzeni, którego sztuka jest jedynie bardziej wyrafinowaną formą. Koniec w wymówkami: „Nie potrafię tańczyć”! Ten mechanizm zbiorowego działania sprawia, że taniec odzyskuje swój polityczny i społeczny wymiar oraz potencjał tworzenia chwilowej wspólnoty.

Francuski choreograf jest stałym gościem i współpracownikiem Festiwalu C/U od 2001 roku, kiedy pokazał tu swój pierwszy spektakl Jerôme Bel. W kolejnych latach zaprezentował w Warszawie m.in. performans Shirtology (2005), zrealizował z polskimi tancerzami The show must go on (2012) i pokazał Disabled Theatre z aktorami Teatru HORA (2013).

Informacje