TODAY TOMORROW

24-godzinna konferencja o performansie i chronopolityce. Pojęcia takie jak przyszłość, teraźniejszość i przeszłość ulegają przedefiniowaniu, zwłaszcza w europejskich społeczeństwach, gdzie za trzydzieści lat co druga osoba będzie po 60. Zaprezentowane performanse, wykłady, dyskusje i prace artystyczne odpowiedzą na pytanie, co de facto dzieje się dziś z czasem. 

7 października 2017, 10:00
7 h
Bilety

wstęp wolny
rejestracja: www.todaytomorrow.evenea.pl

 

Miejsce
Goethe-Institut

Rozwinięcie

Uczestnicy konferencji: Armen Avanessian, Daniel Falb, Alexandra Laudo, Mikołaj Lewicki, Madeline Ritter oraz Brit Rodemund (DANCE ON ENSEMBLE), Bogna Świątkowska
Kuratorka: Joanna Warsza
Moderatorzy: Joanna Warsza, Armen Avanessian

Today Tomorrow to konferencja towarzysząca Festiwalowi Ciało/Umysł  poświęcona zmianom w postrzeganiu paradygmatu czasu w kontekście polityki oraz performansu. Biorą w nim udział teoretycy, choreografki, kuratorki i dziennikarze zainteresowani szeroko rozumianą chronopolityką. Konferencję otworzy wykład performatywny Alexandry Laudo, który zaczyna się od objaśnienia etymologicznych korzeni terminu „zegar” pochodzących od łacińskiego clocca oznaczającego dzwon – przypominając, że początkowo czas był doświadczany przez słuchanie.

Pierwotnie pełen obrót kawiarni widokowej na szczycie wieży telewizyjnej w Berlinie trwał równo godzinę. Po zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku tempo obrotu wzrosło i obecnie trwa tylko pół godziny. Według francuskiego teoretyka Paula Virilio, geografa Davida Harveya, a potem teorii akceleracjonistów, naszą epokę charakteryzuje kompresja pomiędzy czasem i przestrzenią, prędkość jest ukrytą stroną władzy i kapitału. Żyjemy w erze tyranii zegara, i mimo że mamy coraz więcej narzędzi, które mają nam pomóc oszczędzić czas, jesteśmy wciąż zbyt zajęci i zbyt zabiegani. Pojęcia takie jak przyszłość, teraźniejszość i przeszłość ulegają przedefiniowaniu, zwłaszcza w europejskich społeczeństwach, gdzie za trzydzieści lat co druga osoba przekroczy 60 rok życia.

Zaprezentowane performanse, wykłady, dyskusje i prace artystyczne odpowiedzą na pytanie, co de facto dzieje się dziś z czasem.

Konferencji towarzyszyć będzie projekcja wideoinstalacji Standard Time Marka Formanka (Berlin). To filozoficzne doświadczenie materializowania się czasu, obserwacja przeszłości przechodzącej w przyszłość, niematerialnej pracy opartej na żmudnym powtarzaniu. A także aspiracji człowieka, żeby imitować technologię i dorównać jej precyzji, niepokoju przed przyszłością i wreszcie choreografii ludzkiej pracy. Ten napędzany siłą mięśni zegar o szwajcarskiej precyzji jest bardziej fascynującą wersją elektronicznych cyferblatów na Times Square, Trafalgar Square lub placu Tiananme.

 

PROGRAM
6.10.2017
STUDIO teatrgaleria

Pałac Kultury i Nauki
pl. Defilad 1
Warszawa

19:00

występ gościnny w ramach 16. Festiwalu Ciało/Umysł:
DANCE ON ENSEMBLE/ Rabih Mroué (Niemcy / Liban)
WATER BETWEEN THREE HANDS

20:30

występ gościnny w ramach 16. Festiwalu Ciało/Umysł:
Alexandra Laudo (Hiszpania)
AN INTELLECTUAL HISTORY OF THE CLOCK, lecture performance

 

7.10.2017
Goethe-Institut

ul. Chmielna 13A
Warszawa  

10:00–10:30

Otwarcie konferencji
 

10:30–11:00

Wprowadzenie: mapowanie tematów i prezentacja gości
 

11:00–12:00

Armen Avanessian: wykład i Q&A
PO PRZESZŁOŚCI NASTĄPI…
Według akceleracjonisty Armena Avanessiana jesteśmy świadkami zmiany kierunku czasu. Zamiast tradycyjnego następstwa przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, poprzez zmiany technologiczne i kulturowe przyszłość następuje teraz przed teraźniejszością, kiedy algorytmy wpływają na nasze decyzje i myślenie.
 

12:15–13:30

Brit Rodemund i Madeline Ritter z DANCE ON ENSEMBLE w rozmowie z Bogną Świątkowską i Joanną Warszą
Rozmowa na temat koncepcji artystycznej zespołu DANCE ON ENSEMBLE, zrzeszającego tancerzy i choreografów, którzy przekroczyli czterdziesty rok życia. Na przykładzie fragmentów spektakli zarówno z repertuaru DANCE ON ENSEMBLE, jak i innych przykładów, zostaną poruszone takie tematy jak: ageizm, forma fizyczna, starzenie się społeczeństw czy normy kulturowe.
 

14:30–15:15

Daniel Falb (Niemcy): wykład i Q&A
ŻYCIE W PREHISTOIRE
Wykład przybliży rozumienie czasu według paradygmatu antropocentrycznego, w którym ludzkie czynności zdominowały klimat i środowisko oraz wprowadzi takie pojęcia jak czas głęboki (deep time), głęboka historia (deep history), a także różnice pomiędzy posthistorią i prehistoire.
 

15:30–16:15

Mikołaj Lewicki (Polska): wykład i Q&A
PERFORMANCE PRZECIW PRZYSZŁOŚCI
Mikołaj Lewicki jest badaczem długoterminowych kontraktów takich jak kredyty hipoteczne czy małżeństwa, jako jedynych zobowiązań, które wyrywają nas z życia w wiecznej, płynnej teraźniejszości.
 

16:15–17:00

Podsumowanie
 

biogramy

Armen Avanessian
Filozof, akceleracjonista, obecnie redaktor w wydawnictwie Merve Verlag. Od jesieni 2017 roku będzie prowadził debaty w berlińskim teatrze Volksbühne.
 
Daniel Falb
Poeta i filozof, obecnie pracuje nad książką o metafizyce geofilozoficznej (Geospekulationen). Jego wiersze wydane w trzech tomach w wydawnictwie kookbooks w Berlinie zostały przetłumaczone na język polski.
 
Alexandra Laudo
Niezależna kuratorka z Barcelony, założycielka platformy Heroínas de la Cultura i ekspertka od czasu. Jest absolwentką CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie.
 
Mikołaj Lewicki
Socjolog na Uniwersytecie Warszawskim, jego praca doktorska dotyczyła społecznych konstrukcji czasu w polskim dyskursie modernistycznym po 1989.
 
Madeline Ritter
Dyrektor artystyczna i założycielka zespołu DANCE ON ENSEMBLE, wiceprzewodnicząca Fundacji Piny Bausch, prawniczka. Inicjatorka m.in. Tanzplan Deutschland czy NGO DIEHL+RITTER. Wykłada komunikację kulturową.
 
Brit Rodemund
Choreografka, absolwentka Staatliche Ballettschule Berlin. Występowała m.in.  w choreografiach Rudolfa Nurejewa, Georga Balanchina, Patrice Barta czy Williama Forsytha.
 
Bogna Świątkowska
Dziennikarka, inicjatorka wielu warszawskich działań kulturalnych, redaktorka naczelna „Notesu na 6 tygodni”.
 
Joanna Warsza
Kuratorka niezależna, dyrektorka artystyczna Public Art Munich 2018, prowadzi CuratorLab na uniwersytecie w Sztokholmie. Ostatnio wydała książke I can’t work like this: On recent boycotts in contemporary art (Berlin: Sternberg, 2017).

 

Artysta

Informacje