Wojtek Blecharz – twórca opero-instalacji

Nominowany do Paszportu Polityki kompozytor i oboista, który porzucił konwencjonalną muzyczną drogę, w ramach PERFORMING EUROPE sezon 1 przygotowuje operę-instalację

- Bardzo mnie drażni pojęcie piękna związane z muzykami klasycznymi, dla mnie określenie „pięknego dźwięku” jest strasznie dyskryminujące. Tak, jak istnieją dyskryminacje inności w społeczeństwie – powiedział Wojtek Blecharz w wywiadzie dla magazynu muzycznego „Glissando”.

Urodził się w 1981 roku, jest kompozytorem i oboistą. Chodził do szkół muzycznych w Gdańsku w klasie oboju, prowadził Zespół Muzyki Średniowiecznej Pressus, z którym zdobył wiele nagród. Studiował kompozycję na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Warszawie, ukończył ją z wyróżnieniem. Podobno był to przełomowy moment w jego myśleniu o muzyce, otwierający osobiste i twórcze poszukiwania. Rozwijał je na studiach doktoranckich na University of California San Diego pod kierunkiem m.in. Philippe’a Manoury’ego, Millera Puckette’a, Rogera Reynoldsa.

Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i programów stypendialnych. Jego utwory były zamawiane i wykonywane m.in. na Warszawskiej Jesieni, festiwalu Musica Electronica Nova,  Poznańskiej Wiośnie Muzycznej czy na koncertach w USA, Niemczech, Francji, Austrii i Rosji.

W 2012 roku otrzymał nominację do Paszportu Polityki w kategorii Muzyka Poważna za „niestrudzone poszukiwanie tożsamości i własnego języka muzycznego; za ciekawość świata dźwięków i otwartość postawy twórczej potwierdzone wyróżnieniem na Kursach Muzyki Nowej w Darmstadt”.

Blecharz aktywnie działa na rzecz ruchu LGBT w Polsce. W 2013 roku pojawił się na okładce „Repliki”, dwumiesięcznika społeczno-kulturalnego wydawanego przez Kampanię Przeciw Homofobii.

W ramach PERFORMING EUROPE sezon 1 Wojtek Blecharz przygotowuje trzecią część tryptyku opero-instalacji. W 2013 roku Teatr Wielki Opera Narodowa zamówiła u kompozytora „Transcryptum”. Pierwsza opera-instalacja wpisała się w nurt sztuki związanej nierozerwalnie z miejscem, w  którym jest realizowana i przedstawiana (site specific art). Budynek Opery Narodowej stał się kolejnym wykonawcą – widzowie przemierzali kręte korytarze, windy, sale prób, nawet pralnię. „Przypominało to podróż przez wnętrzności jakiegoś dziwnego potwora, który dyszy dźwiękami ułożonymi przez Blecharza i wykonywanymi przez operowych instrumentalistów, zagubionych w jego trzewiach” - pisał w recenzji Maciej Nowak.

Podobnie „Park-Opera” prowadziła słuchaczy nie tylko przez dźwięki, ale i Park Skaryszewski, znajdujący się w pobliżu Teatru Powszechnego, na którego zamówienie powstał utwór. „Body-Opera” w reżyserii i z muzyką Wojtka Blecharza ma być kontynuacją tej koncepcji artystycznej. Twórca chce poruszyć wszystkie zmysły odbiorców, by wywołać w nich szerokie spektrum emocji. - Dźwięk jest częstotliwością, wibracją, dynamicznym materiałem, który potrafi „dotknąć” i „poruszyć” nasze zmysły, emocje, ale też ciała” - mówi Blecharz.

Premiera „Body-Opery” w ramach PERFORMING EUROPE sezon 1 na Dużej Scenie Nowego Teatru w Warszawie 16 i 17 lipca. Wojtek Blecharz będzie oprowadzać zainteresowanych widzów po instalacji 17 lipa o godz. 16.30, wstęp jest bezpłatny.

Na wszystkie wydarzenia PERFORMING EUROPE sezon 1 wstęp wolny, obowiązują zapisy: abc@cialoumysl.pl, liczba miejsc ograniczona. Kolejne przedsięwzięcia w ramach pierwszego sezonu „Performing Europe 2020” na przełomie września i października.

Projekt PERFORMING EUROPE sezon 1

Kurator: Edyta Kozak

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Współorganizator:  Nowy Teatr

Patronat medialny: TVP Kultura, Radio Dla Ciebie, Aktivist, Taniecpolska.pl, Warszawa.pl, Mowianamiescie.pl

Projekt realizowany przez Fundację Ciało/Umysł w ramach projektu PERFORMING EUROPE 2020 dofinansowanego przez: program Unii Europejskiej Kreatywna Europa – apap (Advancing Performing Arts Project), Miasto st. Warszawa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

4 lipca 2017